Moja szkoła angielskiego

Home » nauka angielskiego » Jak w 10 minut poprawić swój angielski?

Jak w 10 minut poprawić swój angielski?

Kim jestem?

Nazywam się Izabela Czyżewska, od wielu lat prowadzę szkołę językową English Way School - chcę podzielić się moją wiedzą i doświadczeniem, zarówno jako nauczyciel angielskiego, jak i bizneswoman. Istotną częścią mojego życia są również podróże, a więc wątki z nimi związane również będą pojawiać się na blogu. Zapraszam do lektury i komentowania!

Wiadomo, czasu masz niewiele, codzienne obowiązki pochłaniają nie tylko ten deficytowy towar, jakim jest obecnie czas, ale także Twoją energię.

Skąd więc wykrzesać siły na naukę angielskiego? Jak wykroić te dodatkowe chwile, których nam wciąż brakuje?

Przydałoby się trochę podszlifować ten język, co prawda, ale jak to zrobić?

Jeśli posiadasz angielski w stopniu komunikatywnym, ale chcesz swoje umiejętności rozwijać, nie stracić z językiem kontaktu, to podam Ci parę prostych rad, jak poświęcając nie więcej niż parę minut dziennie lub stosując kilka prostych trików to osiągnąć.

  • Przestaw swoje urządzenia (komórkę, social media – Facebook, Twitter, Gmail itp.) na język angielski – po pewnym czasie przestaniesz zauważać, że to obcy język
  • Instalujesz nowy program, czy aplikację – wybierz jako domyślny język angielski, wiele programów zresztą nie ma możliwości ustawienia polskiego – korzystaj z tego
  • Znajdź kanały anglojęzyczne na youtubie i oglądaj swoich ulubionych youtuberów – parominutowe filmy dadzą Ci kontakt z żywym językiem, będąc jednocześnie rozrywką (oto moi ulubieni: Lost in the Pond, Thoughty2, Vsauce, Emily Hart – gorąco polecam: rozmaite akcenty, ciekawe osobowości)

Print

  • Chcesz zerknąć na wiadomości ze świata, kręcąc się po domu, gotując, czy sprzątając – włącz serwisy informacyjne  po angielsku (BBC, CNN). A jeśli lubisz, aby telewizor brzęczał sobie w tle, gdy jesteś w domu, to przestaw go na dowolny program w języku angielskim – Ty możesz nawet tego specjalnie nie słuchać, ale Twój mózg będzie to rejestrował i mimowolnie będziesz się osłuchiwać z językiem – tu znajdziesz wybór stacji
  • A może lubisz słuchać radia – wszystkie powyższe uwagi mają i tu zastosowanie – włącz sobie ulubioną stację – sprawdź np. BBC iPlayer Radio

tv-627876_1280

  • Masz ulubiony serial brytyjski lub amerykański – spróbuj oglądać go w oryginale, zwłaszcza jeśli już go wcześniej widziałaś/-łeś w języku polskim – znając treść, łatwiej przychodzi nam zrozumienie wypowiadanych zdań
  • Szukasz informacji w Internecie – wpisz w Google frazy po angielsku – w sieci jest o wiele więcej wartościowych informacji w tym języku, niż w języku polskim
  • Planujesz przyjemny wieczór z filmem  – wybierz opcję z napisami, a nie z lektorem, jeszcze lepiej, jeśli napisy będą po angielsku
  • Zwiedzając obiekty turystyczne (nawet w Polsce) wybierz opcję anglojęzyczną audioprzewodnika lub poproś o przewodnika operującego angielskim – muzea zazwyczaj oferują taką opcję

business woman hand working on smart phone and laptop computer a

  • Jeśli lubisz brać udział w internetowych dyskusjach, masz pasje, którymi lubisz się dzielić, to poszukaj forów anglojęzycznych, pisz, wymieniaj poglądy z innymi użytkownikami, bądź aktywnym członkiem społeczności online – ten słownik pomoże Ci, gdy nie będziesz rozumieć pewnych slangowych zwrotów
  • Jeśli chcesz robić ćwiczenia leksykalne bądź gramatyczne online, to pamiętaj, że bardziej skuteczny jest kontakt z językiem codziennie przez 10-15 minut, niż raz w tygodniu przez 60 minut

A teraz nie pozostaje Ci nic innego, jak zastosować się do moich rad i dać mi znać, czy zadziałało 🙂

Życzę Ci dużo satysfakcji i przyjemności związanej z rozwojem języka angielskiego – gwarantuję, że jest to możliwe!


A Tobie co najbardziej się podobało, zaskoczyło Cię w tym artykule?

Podziel się tym proszę w komentarzu i poślij artykuł dalej w świat.


P.S. Jeśli tekst Ci się spodobał, to proszę zostaw po sobie ślad – polub, skomentuj, udostępnij.

Jeśli się nie zgadzasz – napisz .  Chętnie podyskutuję.

Zapraszam też do  Fanpage English Way School  na Facebooku oraz do mojej szkoły angielskiego English Way School Szkoła Języków Obcych

48 Comments

  1. szkolneinspiracje says:

    Myślę, że jeszcze mam zbyt mały zasób słów, żeby słuchać filmy czy programy anglojęzyczne. Dla mnie to po prostu angielski bełkot. 😦

    Like

    • Może tak być. Jeśli nie rozumiemy więcej niż 30%, to słabo dociera do nas przekaz. Moje rady są dla osób, które mają przynajmniej poziom B1. Niemniej jednak, choć wydaje się to absurdalne, ale takie włączenie sobie anglojęzycznego kanału w tle też sporo daje. Mimochodem “łapiemy” akcent i wymowę.

      Like

  2. To naprawdę pomocne wskazówki! Ja osobiście nie mam problemu akurat a angielskim, ale jeśli kiedyś będę się uczyć nowego języka na pewno skorzystam!

    Like

    • Cieszę się, że mogą się przydać 🙂 Sama to wszystko robię, choć jestem nauczycielem angielskiego, ale po pierwsze: kocham ten język, a po drugie: chcę być w ciągłym kontakcie. Tak, że wypróbowane na mnie!

      Like

  3. Kat Nems says:

    moim prywatnym sposobem na nauke jezyka obcego to milosc do obcokrajowca:)

    Like

  4. Sit Zone Art says:

    Używam tych sposobów od lat – gdy byłam dzieckiem, w ten sposób uczyłam się hiszpańskiego. Nawet notatki prowadziłam pół po polsku, pół po hiszpańsku – używałam w ten sposób słówek, których chciałam się nauczyć.

    Like

    • Ja z kolei nigdy nie zapisywałam znaczenia słówek angielskich – tym sposobem wiedziałam, że muszę je zapamiętać 🙂

      Like

      • Sit Zone Art says:

        Właśnie to miałam na myśli: robienie notatek z czegoś innego, przy czym niektóre z polskich słówek zastępowałam słówkami innego języka (w tym wypadku hiszpańskiego). Oficjalnie więc nie zapisywałam tłumaczenia tego słówka, ale mogłam sens wyciągnąć z kontekstu 🙂 Bardzo wielu słówek się tak nauczyłam.

        Like

  5. Dawid M says:

    Świetne metody! 🙂 Wszystkie prowadzą do tego, by się w języku “zanurzyć”. W moim przypadku takie podejście sprawdza się znakomicie, bo nawet gdy nie mam czasu, by usiąść stricte do nauki, to szukam w internecie różnych informacji, słucham podcastów itp. Dlaczego więc nie robić tego w języku obcym?

    Like

  6. Izabela Skrzypek says:

    Jeszcze w liceum stosowałam metodę Zygmunta Broniarka :chcesz mówić w języku obcym- mów, chcesz pisać- pisz, chcesz czytać- czytaj po 15 minut dziennie.
    Wtedy nie mieliśmy nawet magnetofonu w domu, nie mówiąc o kasetach. W radiu był kurs francuskiego trzy razy w tygodniu, każda lekcja powtarzana plus trzy godziny francuskiego w tygodniu w szkole. Zaparłam się, bo bałam się, że nie zdam,bo nic nie rozumiałam z lekcji w szkole.Stosowałam wskazówki pana Broniarka odnośnie pisowni wyrazów: tyle razy pisz i mów jak się to zapisuje, aż będziesz potrafić poprawnie zapisać. potem pisz i mów tak, jak się czyta, też do skutku. I skutek był. Teraz po latach nieużywania język zbladł.
    Dziękuję za ten wpis, bo przypomniał mi, że teraz mam możliwości jak mało kiedy, żeby odświeżyć to, co z takim trudem zdobywałam.

    Like

  7. Sylwia says:

    Bardzo przydatne rady, jak w ciekawy oraz prosty sposób polepszyć język obcy, który jest niesamowicie ważny w dzisiejszych czasem 🙂 Dzięki za ten wpis 🙂

    Like

  8. Zgadzam się ze wszystkim co powiedziałaś! Sama dokładnie tak robiłam, żeby podszkolić swój język!

    Like

  9. ekopozytywna says:

    Ja prawie codziennie podczas domowych czynności niewymagających myślenia słucham radia BBC 4 (koniecznie 4, bo jest gadane i mają sporo interesujących audycji), normalnie na ich stronie internetowej. Bardzo polecam, mega się człowiek osłuchuje i nie traci kontaktu z naturalnym angielskim w wersji brytyjskiej.

    Like

  10. Zgadzałam się w 100% z powyższymi radami!
    Mieszkałam ponad 15 lat w Londynie i poznałam język na poziomie native, miałam kilku uczniów i wielu osobom dotadzałam w kwestiach uczenia się – podawałam te same rady!
    Pozdrawiam i życzę dalszego rozwoju.

    Like

  11. Świetne rady! Cały czas mam lęk, że mój angielski wypracowany przez tyle lat gdzieś się ulotni. Wieczorami będę puszczała sobie filmiki na YT i zacznę czytać więcej po angielsku…

    Like

  12. Patka hm says:

    To ja muszę się wziąć za mój angielski – matura tuż tuż, a ja jestem pełna obaw. Przez 13 lat mojej nauki tego języka nie miałam dobrego nauczyciela – żaden do mnie nie potrafił dotrzeć, żaden mi nie pokazał, że ten język jest piękny. Wręcz przeciwnie – zniechęciłam się do niego. Jedynie teraz przez 4 tygodnie miałam cudowną nauczycielkę na zastępstwie, która pokazała nam jak można się tym językiem bawić i z radością nim posługiwać.
    Muszę zapamiętać te rady i choć w pewnym stopniu je wykorzystywać. Angielski bardzo mi się przyda w dorosłym życiu. Z próbnej matury podstawowej miałam co prawda 75%, ale boję się że nie poradzę sobie z częścią ustną tego egzaminu 😦
    Pozdrawiam cieplutko

    Like

  13. Fajne wskazówki. Uczymy się z córką angielskiego, pisząc do siebie sms’y w tym języku 🙂

    Like

  14. Iga says:

    Osobiście jestem wieka fanką seriali amerykańskich. Z chęcią oglądam je w oryginalniej wersji językowej- wtedy lepiej czuć i widać ich przesłanie 🙂
    Pozdrawiam

    Like

  15. Andrzej Kozdęba says:

    Mój ulubiony sposób to słuchanie radia. Słucham właśnie BBC One, bo wydaje mi się, że język jest tam dość prosty i zrozumiały. Słucham praktycznie codziennie, nie licząc weekendów, przez 8 godzin w trakcie pracy i jeśli chodzi o rozumienie języka to jest SZTOS :).

    Like

  16. Urszula says:

    Bardzo pomocne wskazówki, oboje z mężem oglądamy wszystkie seriale po angielsku, mam przestawiony język w urządzeniach i swego czasu często oglądałam amerykański jutub. Aczkolwiek moim zdaniem wciąż mój język kuleje. Pewnie dlatego, że nie mam za bardzo okazji do jego używania.

    Like

  17. Izabela says:

    Super porady 😉 Sama jestem na etapie odświeżania mojego angielskiego i niemieckiego.

    Like

  18. dobre sposoby, skorzystam:)

    Like

  19. Dla mnie najlepszą nauką jest zawsze praktyka. Ale to nie tak w 10 minut 🙂 Wyjazdy zagraniczne naprawdę bardzo mnie rozwinęły w tym temacie

    Like

  20. Z tymi ustawieniami telefonu, to naprawdę działa, kiedyś nie miałam polskiego menu w starym mobilku i oswoiłam się z paroma słówkami 🙂 Filmy bez napisów są ciągle wyzwaniem, ale chętnie je podejmuje 😀

    Like

  21. Wszystkie te metody sprawdzają się w przypadku nauki każdego języka i warto je wdrażać w życie od początku nauki. Mimo że na początku rzeczywiście słychać bełkot, to z czasem udaje nam się wysłuchiwać poszczególne słowa, potem zdania, a potem jest już z górki 🙂 W ogóle obcowanie z językiem wymaga stałego kontaktu z tworzywem językowym i właśnie w ten sposób mamy szansę “nie zapomnieć” 😉 Pozdrawiam – germanistka!

    Like

  22. Filmy zawsze z napisami, to fakt. Resztę muszę wprowadzić w życie. Chodzi za mną obejrzenie mojego ulubionego serialu po angielsku. 🙂 Chyba to zrobię! 🙂

    Like

  23. Dla mnie problemem jest wystartowanie z nauką języka. Na półce zalega od kilku lat kurs dla wiecznie początkujących..:(

    Like

  24. alexanderkowo.pl says:

    Niby takie proste, ale wcale nie tak prosto się przestawić!

    Like

  25. Ja uwielbiam rozmawiać po angielsku. Twarzą w twarz, ale nie jest mi dane. Mój chłopak nie lubi i nie może znieść mojego brytyjskiego akcentu, on preferuje amerykański i nie chce ze mną bawić się tak w domu 😛 Szukałam nawet grup, żeby w tygodniu spotykać się i rozmawiać tylko po ang, ale nie znalazłam. Może znasz takie w Warszawie?

    Like

  26. […] mojaszkolaangielskie… on Jak w 10 minut poprawić swój… […]

    Like

  27. Fit Mama says:

    Fajne rady, dużo z nich stosuje. Nawet na bankomacie wybieram angielski 😉 A ostatnio gadam do córki po angielsku. Gadanie to mój największy problem, nie potrafię się przełamać ze strachu przed wyśmianiem błędów. Mówiąc do małej nie mam tego problemu, a i ona coś może przy się nauczy.

    Like

  28. […] Sprawdź je w domu, na spokojnie. Przećwicz, postaraj się ich użyć następnym razem. Jak w 10 minut dziennie szlifować swój angielsku opisuję tutaj. […]

    Like

Leave a Reply

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 896 other followers

